CZ.02.3.68/0.0/0.0/20_082/002310
Jak zařídit, aby děti chodily do školy s radostí a učily se s nadšením? Program Začít spolu mění výuku – děti si samy volí úkoly, spolupracují a objevují svět skrze centra aktivit. Jak to funguje v praxi? To ukázala inspirativní kavárna v Teplicích.
Začít obyčejný den ve škole ranní zprávou či úkolem,
stanovit si v kroužku na koberci denní plán práce. A potom? Potom se
všichni pustí do práce! Takto zpravidla začíná každý den nejen na některých základních
ale i některých mateřských školách. Nekonvenční práce dětí, které do jisté míry
samy určují, v čem se zdokonalit, čím se zabývat – to je cesta, kterou si
zvolily školy zapojené do iniciativy nazvané „Začít spolu“. Jde o program
založený na kombinaci různých technik výuky a zohlednění individuálního zájmu
dítěte. Na základní škole se pracuje samozřejmě více metodami než na školách
mateřských. Společné ale jsou tzv.
centra aktivit. Jde o malá pracoviště přímo ve třídě a každé je vybaveno k různé
tématice a vzdělávacímu obsahu. Děti a žáci řeší úkol, který si do jisté míry
samy zadaly. Bádá se, vytváří a tvoří a to i ve skupině, kdy se žáci učí
pracovat v různých pracovních rolích, například: strážce času, čtenář
apod. Mateřské školy nabízejí práci dětem v centrech aktivit jako je:
hudba, drama, dílny (Pozor! Se skutečným nářadím!), domácnost, pokusy objevy,
deskové hry a další. V závěru dne je práce vyhodnocena.
Výhodou tohoto přístupu je, že výkon si malý návštěvník
školy reflektuje úplně sám. Získává také nadhled sám nad sebou a dokáže
objektivněji i z dlouhodobého hlediska vyhodnotit svůj pokrok. Na tzv.
tripartitní třídní schůzce také je to právě sám žák, který představuje výsledky
své snahy mamince i tatínkovi, ale i učiteli. Jedním z hesel tohoto
programu je: „Aby učení dávalo, smyls a přinášelo radost“.
A svou cestu k tomu přestavila včera, 17. 3. 2025
rodičům, učitelům a dalším účastníkům inspirativní kavárna projektu MAP IV ORP
Teplice. Popis své výuky ve 3. třídě základní školy představila Mgr. Bc. Michaela Vorlíčková z teplické Základní
školy na Metelkovo náměstí. Proč přistoupili k této náročnější výuce? Mgr.
Bc. Šárka Laštovková, zástupkyně ředitele z téže školy přiblížila příběh
jejich školy. Nejvíce je totiž mrzelo, že děti byly motivovány především dobrou
známkou a pochvalou. Převažovala tedy motivace úspěchem, než samotným poznáním
na naučenou kompetencí. Dnes je to již jinak. „Škola se celkově zklidnila a ztišila, je vidět, že děti chodí do školy
rády a hlavně převažuje zvědavost a radost z nových dovedností,“
pochvaluje si.
Práci s dětmi v mateřské škole popsala Bc. Eliška
Smetanová, která dorazila z Chomutova a představila práci dle programu „Začít
spolu“, jak jej praktikují v mateřské škole Úsměv. Cíl je zde stejný jako
v základních školách, ale forma je samozřejmě přizpůsobena mladším dětem.
Děti pracují v heterogenních třídách. Předškoláci vrstevnicky pomáhají
mladším dětem a není pravda, že by starší děti brzdily ve vývoji ty mladší.
Práce i zde je velmi tvůrčí a již před vstupem do třídy čeká na dítě opravdu
jednoduchý úkol, který mu rozptýlí pozornost od okamžiku odloučení od rodiče.
Den ve školce začíná v lepší atmosféře a pak podobně si společně s paní
učitelkou určí, co by se rádi dozvěděli, následuje práce v centrech aktivit.
Celý režim školky není svázán tak striktně časovým harmonogramem jako jsme tomu
všichni navyklí. Žáci se zapojují i do sebeobsluhy – sami si například mažou
chléb k svačině, u oběda si nalévají polévku, uklízí po sobě apod. Protože
se učitel zhostí role průvodce, je příprava zadání o to náročnější a učitel se
musí připravit na různé způsoby dosažení cíle. A že jich děti vymyslí! A také
je důležité, aby úkol bavil, ale nebyl prostou hrou. „K přehodnocení našeho přístupu nás dovedl covidový čas, kdy jsme měli
čas přemýšlet. Jsme spokojeny. Nelze ale do toho nikoho nutit! Je to způsob,
pro které se musí pedagogové nadchnout, to je klíčový předpoklad k úspěšné
aplikaci metody Začít spolu,“ uzavírá E. Smetanová svůj výklad.
Úvodní a závěrečné slovo měla metodička Mgr. Ivana Pasáková,
která návštěvníkům inspirativní kavárny vysvětlila vývoj tohoto programu. Ten
započal již v roce 1994. Již tehdy bylo jasné, že kompetenčně pojaté
vzdělávání a vyšší míra kooperace a spolupráce je zapotřebí. Již do stávající
struktury rámcového vzdělávacího programu koncept plně zapadá. Bohužel již
nestihla pozvat na letní školu, která proběhne na Teplicku. Ale zájem o ni byl
opravdu vysoký.
I zájem o účast na naší inspirativní kavárně byl neobvyklý.
Účastníci z řad rodičů, učitel a dalších účastníků snesli stísněnost v přeplněném
sále rádi a vydrželi až do konce.
Foto: Kudrna, Nejedlá
Odkazy: www.zacitspolu.cz
Dnes je 2. dubna 2025
a svátek má Erika.